Aktualności

Aktualności

Tu znajdziesz aktualne tematy związane z Dziekanowem Bajkowym, z Gminą... i nie tylko. Imprezy, spotkania, wiadomości, które cieszą, ale i te, co smucą. Słowem wszystkie newsy zebrane w jednym miejscu.

  • Stan wody dostarczanej przez ZWiK

    Opublikowane w lipcu badania wody wskazują, że łomiankowska "kranówka" jest czysta i nadaje się do bezpośredniego spożycia. Tezę potwierdza dodatkowo ZWiK w odpowiedzi na złożoną w tej sprawie interpelację - "Wszystkie uzyskiwane wyniki badań pod względem fizykochemicznym i mikrobiologicznym, spełniają wymagania sanitarne (...). Mieszkańcy bez żadnych obaw mogą pić wodę bezpośrednio z kranu, bez poddawania jej obróbce termicznej".
     
    Jednocześnie, jak wynika z informacji dostarczonych przez ZWiK, mieszkańcy nie chcą podłączać się do wybudowanej sieci wodociągowej. W Dziekanowie Bajkowym - jedynie 13% wyraziło chęć podpisania ze ZWiK umowy w tym zakresie. Prezentowałem Państwu dane pod koniec lipca.
     
    Zastanawiam się, jakie są powody tego, że mieszkańcy nadal wolą korzystać z własnych ujęć wody? Czy powodem jest wysoki koszt podłączenia? Występują częste przerwy w dostawie wody? Zbyt słabe jej ciśnienie? Wysokie koszty eksploatacji, czy może jednak - okresowe odchylenia od przyjętych norm jakości dostarczanej wody?
     
    Poniżej informacje, jakie udało mi się zebrać w sprawie.
     
    1. ZWiK nie prowadzi żadnych badań dotyczących powodów, dla których mieszkańcy nie chcą korzystać z dostarczanej przez ZWiK wody. Jednocześnie zapewnia, że cyt. "okresowo informuje i uświadamia mieszkańców o zdrowotnych właściwościach wody z łomiankowskiego wodociągu" w formie artykułów zamieszczanych w Biuletynie Informacyjnym UM, na stronie ZWiK oraz swoim profilu Facebook. "Obecnie planowana jest kolejna kampania informacyjna zachęcająca do korzystania z usług ZWiK". Jedyne informacje, jakie znalazłem w Sieci dotyczą wyników badań i znajdują się na stronie ZWiK. Dlatego postanowiłem dopytać o prowadzone akcje ZWiK. Gdy tylko otrzymam informację - poinformuję.

    2. Z otrzymanej ze ZWiK informacji wynika, że "badania wody dostarczanej mieszkańcom gminy Łomianki, ZWiK wykonuje z częstotliwością co najmniej 3 badań w każdym tygodniu. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat, odchylenia w wynikach badania wody są statystycznie nieistotne, czyli można stwierdzić, iż jakość wody w sieci wodociągowej była porównywalna ze wszystkimi uzyskanymi wynikami, na przestrzeni tego okresu i nie ulegała zmianie".

    3. Od mieszkańców podłączonych do wodociągu docierają do mnie sprzeczne informacje dotyczące jakości wody. Są tacy, którzy wyrażają swoje zadowolenie z jakości wody, aczkolwiek nie mają odwagi pić jej bez wcześniejszego jej przegotowania. Są mieszkańcy, którzy skarżą się na nieprzyjemną jej woń. Są też tacy, którzy skarżą się na osadzający się na armaturze kamień (w załączeniu real photo). W tym ostatnim przypadku, jak informuje ZWiK problem może dotyczyć wewnętrznej instalacji, którą zaleca się wymienić po podłączeniu na PVC. Problem w tym, że zdjęcie które prezentuję pochodzi z wymienionej już instalacji...

     

    Na koniec kilka danych liczbowych, pozyskanych od ZWiK.
     
    • W 2022 roku ZWiK Sp. z o.o. przeprowadził 11 postępowań przetargowych na realizację inwestycji wod-kan. Z tego 8 unieważniono.
    • Dopłaty z Budżetu Gminy do wody i ścieków w ostatnich latach wynosiły odpowiednio: w 2019 r. - 927,2 tys. zł., w 2020 r. - 969,2 tys. zł., w 2021 r. - 103,9 tys. zł.
    • Wypracowany zysk ZWiK Sp. z o.o. w ostatnich trzech latach, wynosił odpowiednio: w 2019 r. - 565,1 tys. zł., w 2020 r. - 1,7 mln. zł., w 2021 r. - 2,2 tys. zł.
    Więcej...
  • Wodociąg w Bajkowym...

    Informacje na temat realizacji inwestycji wodociągowej na terenie Dziekanowa Bajkowego. W Harmonogramie Realizacji Inwestycji sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w gminie Łomianki na lata 2021 - 2024 zamieszczonym na stronie ZWiK Sp. z o.o. widnieją dwie pozycje:
    • 10. Budowa sieci wodociągowej w Dziekanowie Bajkowym cz.2 (procedura przetargowa: X-XII' 2021; roboty budowlane: I-IX'2022);
    • 19. Budowa sieci wodociągowej w Dziekanowie Bajkowym cz.3 (procedura przetargowa: X-XII' 2022; roboty budowlane: I-IX'2023).
     
    "Budowa sieci wodociągowej w Dziekanowie Bajkowym cz.2" obejmuje swoim zakresem budowę sieci w ulicach: Bolka i Lolka, Kaczki Dziwaczki i Kota w Butach. "Budowa sieci wodociągowej w Dziekanowie Bajkowym cz.3" DOTYCZY ULIC: Koszałka Opałka, Czerwonego Kapturka oraz Marii Kownackiej.
     
    Realizacji inwestycji we wspomnianych ulicach uzależniona jest od posiadania przez ZWiK prawa do budowy infrastruktury technicznej w działkach, które je tworzą. W chwili obecnej działki te, w przeważającej mierze, znajdują się w rękach wielu osób prywatnych (w tym również zawierają się działki o nieuregulowanym stanie prawnym). Aby realizacja inwestycji była możliwa konieczne jest ograniczenie sposobu korzystania z ww. nieruchomości poprzez wydanie przez Starostę Warszawskiego Zachodniego stosownej decyzji zezwalającej na przeprowadzanie w nieruchomości urządzeń infrastruktury technicznej, zgodnie z art. 124 i 124a Ustawy o gospodarce nieruchomościami.
    Poprosiłem ZWiK o szczegółowe informacje dotyczące stanu realizacji inwestycji. Poniżej zamieszczam odpowiedź ZWiK.
     
    Jaki jest stan zaawansowania prac związanych z realizacją inwestycji wodociągowej w ulicach: Bolka i Lolka, Kaczki Dziwaczki, Kota w Butach?
    (...) Wnioski o wydanie stosownych decyzji (poprzedzone szeregiem rokowań z właścicielami przedmiotowych gruntów) złożone zostały do Starosty w dniu 25.11.2021 r. W dniu 12.05.2022 r. Starosta wydał decyzję ograniczającą sposób korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym (decyzja w chwili obecnej jest prawomocna). W dniu 13.07.2022 r. Starosta wydał decyzję ograniczającą sposób korzystania z nieruchomości o uregulowanym stanie prawnym (decyzja jest nieprawomocna). W chwili, w której decyzja stanie się ostateczna ZWiK przystąpi do prac związanych z dalszym przygotowaniem i realizacją przedmiotowej inwestycji.
     
    Jaki jest stan zaawansowania prac związanych z realizacją inwestycji wodociągowej w ulicach: Koszałka Opałka, Czerwonego Kapturka, Marii Kownackiej?
    Wnioski o wydanie stosownych decyzji (poprzedzone szeregiem rokowań z właścicielami przedmiotowych gruntów) złożone zostały do Starosty w dniu 03.06.2022 r. W dniu 27.06.2022 r. ZWiK w Łomiankach Sp. z o. o. otrzymał od Starosty Warszawskiego Zachodniego zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości o uregulowanym stanie prawnym. W dniu 13.07.2022 r. ZWiK w Łomiankach Sp. z o. o. otrzymał od Starosty Warszawskiego Zachodniego ogłoszenie o zamiarze wszczęcia postępowania administracyjnego dotyczącego ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. W chwili, w której decyzje zostaną wydane i staną się ostateczne ZWiK przystąpi do prac związanych z dalszym przygotowaniem i realizacją przedmiotowej inwestycji.
     
    Ile posesji podłączyło się do sieci wodociągowej w ulicach: Sienkiewicza, Baśniowa i Kopciuszka? Ile posesji, pomimo możliwości technicznych nie podłączyło się do tej pory do sieci na wspomnianych ulicach?
    Zgodnie z aktualną wiedzą, na wskazanych ulicach, istnieje możliwość podłączenia 149 potencjalnych odbiorców. Na dzień dzisiejszy zostało podpisanych 19 umów na dostarczanie wody, co stanowi zaledwie 13% całkowitej liczby potencjalnych odbiorców usług.
     
    Sienkiewicza: liczba potencjalnych odbiorców usług - 71, podpisanych umów - 8 (11%).
    Baśniowa: liczba potencjalnych odbiorców usług - 24, podpisanych umów - 3 (12,5%).
    Kopciuszka: liczba potencjalnych odbiorców usług - 54, podpisanych umów - 8 (15%).
     
    To daje 13 procentowy udział punktów z podpisaną umów.
     
    Z uwagi na bardzo niski odsetek mieszkańców podłączających się do wybudowanej sieci wodociągowej poprosiłem ZWiK o udostępnienie ostatnich wyników badań wody z uwzględnieniem obowiązujących norm. Wyniki w załączeniu.
     
    Marcin ETIENNE
     
    Wyniki badania jakości wody dostarczone przez ZWiK.
    Więcej...
  • Modernizacja wałów przeciwpowodziowych

    19.07 wziąłem udział w spotkaniu dotyczącym modernizacji wału przeciwpowodziowego na terenie naszej gminy. Założenia projektowe przedstawił wykonawca - firma BIPROMEL Spółka z o.o. z Warszawy. W spotkaniu ponadto udział wzięli: Aneta Gawin – Pierwszy Zastępca Burmistrza, Krzysztof Sulikowski - Referat ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego Straży Miejskiej w Łomiankach oraz radni: Tomasz Dąbrowski, Grzegorz Bryk i Jerzy Serzysko.
     
    Postaram się przełożyć techniczne aspekty związane z uzgodnieniami w sposób, możliwie zrozumiały... ?
     
    Główne założenia do projektu:
    • modernizacja odbędzie się po starym śladzie wału;
    • dla obszarów chronionych uzyskane zostaną jak największe i najlepsze zabezpieczenia;
    • główny nacisk położony zostanie na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców poprzez modernizację wału. Kwestią drugorzędną pozostaje poprawa warunków komunikacyjnych w obrębie inwestycji.
    Dane szczegółowe:
    • Długość projektowanego odcinka to 11,335 km.
    • Szerokość korony wału po przebudowie to 3,5 m.
    • Zastosowana zostanie metoda zabezpieczenia CDMM tj. przegroda przeciwfiltracyjna na całej długości wału.
    • Parametry przegrody: dł. 11,315 km, wys. 12 m., szer. 0,4 m.
    • Pas eksploatacyjny w koronie wału szer. 2,5 m. wraz z przejazdami wałowymi szer. 4 m. wyłożone kostką betonową z krawężnikami.
    • Pas eksploatacyjny (droga techniczna) u podnóża skarpy odpowietrznej z kruszywa szer. 4 m. wraz z tzw. "mijankami" szer. do 7 m. (co 500 m.).
    • Podniesiona zostanie korona wału do poziomu wymaganego przepisami.
    • Umocniony zostanie korpus wału poprzez zastosowanie stalowej siatki powlekanej (zabezpieczenie przed zwierzętami ryjącymi nory). Siatka zamontowana pod warstwą humusu w celu zabezpieczenia jej przed UV.
    • Wyremontowany zostanie przepust w okolicy jez. Dziekanowskiego.
    Do projektu wykonane zostały badania geotechniczne (nawierty) oraz niezbędne obliczenia stateczności i filtracji. Inwestycja podzielona została na dwa etapy (z przerwą w okresie lęgowym, zgodnie z wymogiem środowiskowym. I etap - od strony Burakowa do przepustu. II etap - remont przepustu i modernizacja wału do granicy z Czosnowem.
     
    Organizatorom spotkania zadałem następujące pytania:
     
    W gminie Łomianki część dróg technicznych jest we władaniu osób prywatnych. Jak kwestie te rozwiąże inwestor?
    Inwestycja prowadzona jest zgodnie ze specustawą (inwestycja celu publicznego). Pozwala to na przejęcie takiego pasa drogi (wykupienie) bez wstrzymywania inwestycji. Wykonana została mapa do celów projektowych z ustaleniem granic. Będzie ona wykorzystana w procesie wywłaszczeń (za odszkodowaniem).
     
    Czy drogi techniczne zostaną wyłączone z użytkowania (nie dotyczy dojazdów do posesji oraz pojazdów uprzywilejowanych)?
    Tak. Chcemy uniknąć sytuacji, która powoduje, że wał jest w tej chwili niszczony.
     
    Czy planowana inwestycja łączy się z inwestycją wykonaną w Czosnowie?
    Tak. Wyremontowany zostanie lewy odcinek wału na całej jego długości.
     
    Co ile metrów były robione odwierty?
    Co 200 metrów. Wykorzystane zostały dodatkowo badania archiwalne, co dodatkowo spowodowało zagęszczenie punktów odwiertów.
     
    Czy zaprojektowana przegroda dochodzi do poziomu gruntu?
    Przegroda zamontowana zostanie centralnie w osi wału - od korony wału (ok. 30 cm poniżej) i dojdzie do głębokości poniżej poziomu gruntu.
     
    Na jakim etapie jest opracowanie projektu i czy nie są zagrożone terminy wyznaczone umową dla tej części inwestycji?
    Projekt budowlany został już wykonany i przekazany inwestorowi. Wiele jednak zależy od decyzji administracyjnych. Trwają obecnie prace nad projektem wykonawczym (szczegółowym). Inwestor wystąpił już z wnioskiem o decyzję środowiskową. Wszczęte zostało już też postępowanie.
     
    Jak dziś wygląda kwestia prognozy finansowania prac budowlanych?
    Projekt będzie kosztował, wg kosztorysu inwestorskiego, ok 135 mln zł. Z uwagi na sytuację geopolityczną na dziś, trudno jednak przewidzieć, jaka będzie wartość końcowa inwestycji. Zadanie to Państwowe Gospodarstwo Wodne "Wody Polskie" wpisało inwestycję do wszystkich możliwych perspektyw finansowych zewnętrznych. Zgłoszone zostało również w rządowym krajowym programie przeciwpowodziowym. Finansowanie inwestycji z bieżących środków nie jest możliwe. Wiązałoby się to bowiem z dodatkowym (poza założonym) jej etapowaniem.
     
    Czy technologia modernizacji naszego odcinka wału jest podobna do tej stosowanej obecnie w innych miejscach, np. w Jabłonnej?
    W dokumentacji projektowej zastosowano takie same założenia. Dla przykładu wał przeciwpowodziowy w gminie Czosnów jest wzmocniony z zastosowaniem starszej technologii DSM (tzw. kolumnowej). Korona wału nie została tam wzmocniona.
     
    W pewnych miejscach skarpy po stronie odwodnej naszego wału zaobserwować można wrastające konary położonych już spróchniałych drzew. Czy to zostanie w jakiś sposób zabezpieczone?
    W trakcie wykonywania nadbudowy, wierzchnia warstwa gruntu zostanie zdjęta. Wszystkie widoczne ubytki zostaną uzupełnione. Skarpa zostanie dodatkowo zagęszczona dynamicznie.
     
    Czy wykonany projekt ma jakiś okres ważności, w którym będzie mógł być realizowany?
    Spodziewamy się, że przez najbliższych 10-20 lat zastosowana technologia nie zostanie żadną inną zastąpiona. Na etapie wyboru wykonawcy inwestor może dopuścić zmianę technologii w zakresie istniejącego opracowania dokumentacji.
     
    Jak długo będzie trwała realizacja przedsięwzięcia?
    Dokumentacja wykonana zostanie jeszcze w bieżącym roku. W 2023 r. planowane jest uzyskanie decyzji pozwolenia na realizację inwestycji. Dalej zakłada się pozyskanie środków i rozpoczęcie inwestycji. Pierwszy etap - 2 lata, rok przerwy, drugi etap - kolejne 2 lata. Dlaczego jeden etap (odcinek 5 km.) wykonuje się przez dwa lata? Inwestycja realizowana jest na obszarze chronionym. Prace muszą być wykonywane poza okresem lęgowym ptaków i poza okresem zimowym z uwagi na brak możliwości skutecznego zagęszczania terenu i budowy przesłony (powyżej 5 st.).
     
    Marcin ETIENNE
     
    Fot. Mapa zagrożenia i ryzyka awarii wału (źródło: BIPROMEL Spółka z o.o.).
     
    Fot. Przekrój wału - stan istniejący i stan projektowany (źródło: BIPROMEL Spółka z o.o.).
     
    Fot. Mapa poglądowa (źródło: BIPROMEL Spółka z o.o.).
     
    Fot. Technologia DSM zastosowana w Czosnowie (fot. https://tempwww.pl/index.php/kolumny-dsm#prettyPhoto/0).
     
    Fot. Technologia CDMM zastosowana dla modernizacji wałów w Gminie Łomianki. Po koronie wału jedzie maszyna, która nożem zagłębia się na ok. 5 metrów. Dalej następuje mieszanie betonitu (rodzaj gruntu mineralnego) z cementem tworząc jednolite spoiwo. Wytrzymałość nacisku to ok 1 MPa. (fot. https://www.dabi.pl/pl/technologie/cdmm-trencher).
     
    Więcej...
  • Opóźnienie inwestycji

    Ustanowienie właściwego nadzoru inwestorskiego to kluczowa sprawa dla prawidłowego przebiegu każdej, nawet najdrobniejszej, inwestycji. Nieco ponad rok temu do budżetu gminy wprowadzone zostało proste zadanie inwestycyjne dotyczące budowy lokalnego, sołeckiego boiska, w miejscu istniejącego - "boiska klepiska". Zakres prac - wyrównanie podłoża, wysianie trawy, ustawienie dwóch bramek, instalacja łapaczy piłek, wydzielenie strefy wypoczynku itd. Zaproszono firmy do składania ofert, wykonano rozeznanie rynku, stworzono opis przedmiotu zamówienia.
     
    Dziś, po niemal roku, burmistrz z uwagi na "konieczność zmiany dokumentacji", decyduje o zdjęciu z zadania niemal wszystkich środków! Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż nad prawidłowym przygotowaniem wspomnianej dokumentacji czuwali pracownicy podlegli urzędującej burmistrz.
     
    Zastanawiam się, jak to możliwe, że po roku prac nad dokumentacją, licznych spotkaniach uzgodnieniowych (również z członkami rady sołeckiej) - burmistrz nie była w stanie dopilnować pracowników, którym zleciła wykonanie prac.
     
    Problemem takiego stanu rzeczy może być... wysoka rotacja wśród zatrudnionych w Urzędzie pracowników na kierowniczych stanowiskach. Przez ostanie 3 lata burmistrz zwolniła w trybie natychmiastowym kolejno: dwóch naczelników Wydziału Inwestycji i Remontów, naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i wiceburmistrza ds społecznych. Rozwiązała również umowę z wiceburmistrzem ds technicznych. Nie wspomnę o wymianie wielu wartościowych pracowników niższego szczebla, z którymi, nie ukrywam, zawsze dobrze mi się współpracowało...
     
    Brak należytego nadzoru inwestorskiego wpływa na obserwowaną ostatnimi czasy dewastację gminnego mienia, niegospodarność oraz trwonienie publicznych środków. Przykładem niech będą:
     
    • remont ul. Ogrodowej; zdewastowane kilkuletnie chodniki i utylizacja pełnowartościowej kostki brukowej;
    • uszkodzona przez najętego przez Urząd wykonawcę stopa wału przeciwpowodziowego;
    • zniszczone ogrodzenia mieszkańców ul. Sierakowskiej w wyniku błędnych założeń zawartych w zatwierdzonym przez Urząd projekcie przebudowy ulicy (wyniesienie jej powyżej fundamentu ogrodzeń na pół metra).
     
    Warto wskazać, że za błędy w podejmowanych decyzjach (zlecenie wykonania projektów, zaangażowanie pracowników Urzędu) politycznie odpowiada zawsze burmistrz. Materialnie jednak odpowiadają mieszkańcy, bo to oni ze swoich podatków finansują błędne decyzje włodarzy gminy.
     
    Chcę wierzyć, że decyzja burmistrz o zdjęciu środków ze wspomnianego niewielkiego lecz ważnego dla mieszkańców zadania inwestycyjnego, nie jest swego rodzaju osobistą wendetą burmistrz za wstrzymanie prac nad budową ratusza, na której koncepcję (bez konsultacji z radnymi i mieszkańcami) burmistrz wydatkowała już blisko 80 tys. zł. W przeciwnym razie byłoby to... małostkowe.
     
    Marcin ETIENNE
      


    ul. Ogrodowa


    ul. Podwale


    ul. Sierakowska
     
    Więcej...